Zacznijmy od relacji, czyli o tym jak zaprojektować i przeprowadzić pierwsze zajęcia online

Kurs już niemalże zaprojektowany, cele ustalone, zadania zaplanowane. Teoretycznie wszystko gotowe. Ale trema przed pierwszymi zajęciami jest. No bo jak zacząć, aby z jednej strony przekazać niezbędne informacje na temat prowadzonego przez nas przedmiotu ale z drugiej nie przesadzić z ilością przekazywanych informacji i tym samym nie odstraszyć naszych studentów (szczególnie w przypadku przedmiotów uchodzących za trudne)? A może by tak postawić na nawiązanie relacji z naszymi studentami?

Często to, jak przebiegnie kurs, klaruje się już w jego początkowej fazie. Dlatego szczególnie na początku warto zadbać o to, aby nasi studenci nas poznali i wiedzieli, że zawsze, gdy tylko zajdzie taka potrzeba, mogą się z nami skontaktować. Ważne też, aby poznali innych studentów, co przełoży się na sukces w podejmowanych później wspólnie projektach.

Mówi się, że EDUKACJA to RELACJA. Jak zatem rozpocząć nasz kurs, aby już od samego początku starać się nawiązać relacje z naszymi studentami, lepiej ich poznać, dowiedzieć się kim są i jakie mają oczekiwania względem kursu?

Od czego zacząć?

Przede wszystkim warto rozpocząć od siebie! Na początku trwania kursu warto przygotować i zamieścić krótką prezentację, w której powiemy kilka słów o sobie i prowadzonym przez nas kursie. Dzięki temu nasi studenci będą mieli szansę czegoś się o nas dowiedzieć jeszcze zanim spotkamy się z nimi na pierwszym webinarze. Obejrzenie takiej prezentacji może zdecydowanie obniżyć lęk przed pierwszym spotkaniem na żywo a jednocześnie stać się przyczynkiem do pierwszych pytań, które nasi studenci skierują do nas.

Prezentacja może skupiać się na następujących elementach:

  • kim jesteśmy,
  • dlaczego uczymy tego właśnie przedmiotu,
  • dlaczego ten przedmiot jest ważny dla naszych studentów,
  • czym będziemy się zajmować na kursie,
  • co zamierzamy osiągnąć na kursie.

Słowa są ważne, ale pamiętajmy, że żyjemy w świecie obrazu. Dlatego warto do prezentacji dołączyć kilka naszych zdjęć, aby studenci zobaczyli nas, swoich dydaktyków, zarówno w środowisku zawodowym (konferencje, warsztaty, szkolenia, zajęcia) jak również te pokazujące nas w sytuacjach kiedy nie uczymy (oczywiście jeżeli nie mamy nic przeciwko temu!). Dzięki temu nasi studenci zobaczą, że mają do czynienia z osobą z krwi i kości, którą można spotkać w innych okolicznościach przyrody niż tylko na sali wykładowej (w realu lub online!). Zachęcam do tworzenia prezentacji w animoto.com, dzięki czemu nasza prezentacja będzie miała postać animowanego video z dźwiękiem!

Jak poznać tych, którzy są po drugiej stronie lustra?

Proponuję jako jedne z pierwszych zadań na platformie założenie dyskusji na forum, w której studenci powiedzą kilka słów o sobie, np.:

  • kim są,
  • czym się zajmują zawodowo (lub jakie mają plany),
  • jakie mają oczekiwania względem kursu.

Ćwiczenie to jest istotne przede wszystkim w przypadku grup, których uczestnicy jeszcze się nie znają. Niemniej jednak, jeżeli grupa już się zna ale teraz spotyka się na nowym przedmiocie, warto poprosić studentów o opowiedzenie kilku słów o sobie w kontekście naszego przedmiotu. Na przykład, na zajęciach z Pisania Kreatywnego można zapytać czy i co piszą w wolnych chwilach. Studenci mogą przedstawić się pisemnie i dołączyć zdjęcie albo ustnie (przez vocaroo.com lub nagrywając krótki filmik).

A co z pierwszym spotkaniem online?

Proponuję, aby pierwsze spotkanie online również przybrało formułę „zapoznawczą”. Na pierwszym webinarze warto:

  • przedstawić się,
  • opowiedzieć o prowadzonym przez nas przedmiocie,
  • powiedzieć czego nauczą się studenci,
  • opowiedzieć jak będzie wyglądać praca na przedmiocie,
  • poinformować studentów w jaki sposób będą oni mogli zaliczyć przedmiot,
  • ustalić sposób kontaktu.

Takie spotkanie to doskonała okazja do lepszego poznania się ale także rozwiania wątpliwości i obaw związanych z samym przedmiotem.

Pamiętajmy, że student, który zna swojego wykładowcę, pozostałych uczestników kursu oraz szczegóły dotyczące organizacji pracy w przedmiocie, jest bardziej zmotywowany do nauki niż ten, który nigdy nie widział swojego wykładowcy, nie rozmawiał z nim i nie zna pozostałych członków grupy. A zatem zacznijmy od zbudowania RELACJI!

Autor: Ola Majchrzak